Ειδική Παιδαγωγός M.Ed
Η ώρα της μελέτης στο σπίτι, ιδίως στις πρώτες τάξεις του δημοτικού, είναι για πολλά παιδιά αλλά και τους γονείς τους συνδεδεμένη με συναισθήματα έντασης, θυμού, κούρασης, ακόμη και απογοήτευσης ή/και παραίτησης. Όταν δε, συνυπάρχει μια πρόσθετη πηγή άγχους όπως είναι, συνήθως, μια μαθησιακή δυσκολία τότε τα πράγματα γίνονται ακόμη πιο δύσκολα. Μήπως όμως δε θα έπρεπε να είναι έτσι;
photo via |
Ο τρόπος με τον οποίο ένα παιδί αντιμετωπίζει το διάβασμα στο σπίτι, έχει να κάνει τόσο με τον χαρακτήρα και το δυναμικό του ίδιου του παιδιού όσο και με τις προσδοκίες αλλά και τον τρόπο με τον οποίο οι γονείς του αντιλαμβάνονται τη διαδικασία της εκπαίδευσης – ως κάτι ευχάριστο και δημιουργικό ή ως μια άλλη υποχρεωτική κοινωνική συνθήκη;
photo via |
Παράλληλα, ένας γενικός κανόνας που ισχύει για όλα τα παιδιά, με ή χωρίς μαθησιακές δυσκολίες, είναι πως για να γίνει το διάβασμα αποδοτικό και να μην σπαταληθούν ατελείωτες ώρες πάνω από τα βιβλία χρειάζεται οργάνωση και μεθοδικότητα. Πριν την έναρξη της μελέτης είναι απαραίτητη η οργάνωση του χώρου (φωτεινός, καθαρός και τακτοποιημένος χώρος, χωρίς διασπαστικά στοιχεία και προπαντός μακριά από κάθε πηγή θορύβου) και στη συνέχεια του χρόνου αυτής (σταθερή ώρα έναρξης, καθορισμός σειράς μαθημάτων και απαραίτητη τήρησή της, συχνά διαλείμματα, συνεχής ενθάρρυνση και επιβράβευση).
photo via |
Και ο ρόλος του γονιού ποιος είναι; Η πλειοψηφία των δασκάλων συμβουλεύει τους γονείς να εκπαιδεύουν τα παιδιά τους ώστε μεγαλώνοντας να αυτονομούνται κατά τη διάρκεια της μελέτης και έχουν δίκιο. Το παιδί μεγαλώνοντας «μαθητοποιείται», μαθαίνει δηλαδή σταδιακά όλες εκείνες τις δεξιότητες που του είναι απαραίτητες για να διεκπεραιώνει μόνος του – ή έστω με την ελάχιστη καθοδήγηση – τις σχολικές του υποχρεώσεις.
photo via |
Σε κάθε περίπτωση, αυτό που έχει σημασία είναι να καλλιεργήσουμε στο παιδί μια αγάπη για τη μάθηση, βοηθώντας το να νιώσει αυτοπεποίθηση και να του δώσουμε να καταλάβει ότι η ύπαρξη μιας μαθησιακής δυσκολίας δεν αποτελεί ανασταλτικό παράγοντα για τη σχολική του πρόοδο, αλλά αντίθετα μπορεί να αποτελέσει αφορμή για να ανακαλύψει την μοναδικότητά του.
Το άρθρο έγραψε η Ειρήνη Δρακοπούλου, Ειδική Παιδαγωγός M.Ed
Ειδικευμένη στη διάγνωση και αποκατάσταση Δυσλεξίας/ Ειδικών Μαθησιακών Δυσκολιών
Τ.Επιστημονικός Συνεργάτης ΠΑ.Γ.Ν.Η (Ιατρείο Δυσλεξίας και Διαταραχών του Λόγου)
Συντονίστρια Σχολών Γονέων (Μέλος Πανελληνίου Συλλόγου Σχολών Γονέων).